فلسفه در کلاسِ درسِ یک مربی

پارفیت و نا‌اینهمانی

دوشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۵، ۰۵:۲۸ ب.ظ

به نام او...


یکی از سوال‌های امتحانی که برای پایۀ نهم داده بودم، مسأله‌ای اخلاقی‌ بود که توسط فیلسوف اخلاق دِرِک پارفیت مطرح شده بود. مسأله اینه:

فرض کنید تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرید. می‌دانید برای داشتن فرزند خوب نیازمند منابع طبیعی کافی و خوب برای استفاده هستید. بحث سلامت جسمی مادر و تاثیر ژن‌ها و سلامت جنین و این مسائل را در نظر آورید. اما از طرفی منابع طبیعیِ در اختیار شما بسیار کم است. به نحوی که اگر از این منابع استفاده کنید فرزند شما وقتی به دنیا می‌آید دچار کمبود منابع طبیعی می‌شود و از این نظر است که به او آسیب وارد می‌شود. حالا شما باید انتخاب کنید که ترجیح میدهید فرزندی به دنیا آورید که سلامت جسمانیِ خوبی داشته باشد اما خب به دلیل استفادۀ منابع طبیعی توسط شما به نحو دیگری دچار آسیب جسمی شود یا از منابع طبیعی کم استفاده می‌کنید و فرزندی ضعیف به دنیا می‌آورید اما او در طول زندگی‌اش از منابع طبیعی می‌تواند استفاده کند و آسیبی از این نظر نخواهد داشت.

پارفیت با توجه به موضوع نا‌اینهمانی این دو راهی اخلاقی را به نحوی منحل می‌کند. تا الان که من برگه‌های بچه‌ها را تصحیح کردم، کسی به راه‌حل پارفیت اشاره نکرده و نکته پارفیت رو در نظر نداشته، اما راه‌حل‌های جالب دیگه‌ای مطرح کردند. شما هم می‌تونید به این مسأله فکر کنید یا در کلاس‌تان به عنوان محتوا از این مسأله استفاده کنید. من نیز در فرصت مناسب سعی می‌کنم راه‌حل‌های بچه‌ها را اینجا مطرح کنم.


پی‌نوشت1: پارفیت هفتۀ پیش فکر کنم، فوت کرد.

پی‌نوشت2: دکتر صائمی مدت‌ها پیش سخنرانی‌ای در دانشکده انرژی هسته‌ای دانشگاه شریف داشتند با موضوع «وظیفۀ ما نسبت به نسل آینده». من نتونستم در سخنرانی ایشون حضور پیدا کنم با این که فقط چند تا ساختمون فاصله داشتم باهاشون. سر کلاس معرفت‌شناسی بودم و به نظرم خیلی بی‌احترامی به استاد می‌آمد که وسط کلاس برم بیرون و دیگه برنگردم. خیلی ناراحت بودم که سخنرانی را از دست دادم، تا اینکه بعدا فهمیدم همین سخنرانی در انجمن فلسفه اخلاق دانشگاه قم هم بعدا برگزار شده و کلیت سخنرانی را پیاده‌سازی کردند. نوشتار پیاده‌سازی‌شده را که خواندم دیدم این سخنرانی تقریبا چکیده‌ای از یکی از فصل‌های کتاب Reasons and persons»» پارفیت بوده است. مسأله‌ای که بالا مطرح کردم به همراه نظر پارفیت در این کتاب و آن سخنرانی مطرح شده است. اگر دوست داشتید کلیت صحبت‌های دکتر صائمی را درباره مسأله بالا که در واقع نظر پارفیت است بخوانید، از اینجا می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.
پی‌نوشت3: و خسته شدم از برگه صحیح کردن...

نظرات  (۳)

۲۰ دی ۹۵ ، ۲۰:۱۹ میثم علی زلفی
شاید لازم باشد برای بررسی اصل این مسیله به این دو آیه هم توجه شود
لا تقتلوا اولادکم من املاق
لا تقتلو اولادکم خشیت املاق

نحن نرزقهم و ایاکم
نحن نرزقکم و ایاهم
نمی دانم کدام آخر کدام است حال هم ندارم بلند شوم قرآن باز کنم بقیه اش با خودتان
پاسخ:
بحث قتل نیست. بحث تصمیم به فرزندآوری است.
سلام علیکم
بسیار خوب. استفاده می‌کنیم. خدا خیرتان دهد!
پاسخ:
سلام علیکم
ممنون از دعای خوبتون.
۱۶ فروردين ۹۶ ، ۰۰:۲۱ میثم علی زلفی
تصمیم به فرزند نیاوری بی دلیل هم یک نوع قتل است. قتلی که قصاص ندارد اما مواخذه دارد
پاسخ:
یعنی چی؟ چیزی که هنوز وجود پیدا نکرده چطور میشه مقتول شدن رو به‌ش نسبت داد؟ قاعده فرعیه(ثبوت شی لشی فرع ثبوت مثبت له) و این‌ها چه میشه؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی